En daar zit ik dan, net 48 jaar geworden en echt (veel) te dik… (veel veel veel) te dik… en klein ook nog eens… En voor de zoveelste keer in mijn leven denk ik: ik moet hier iets aan doen. Ik heb al eens vaker een poging ondernomen om af te vallen, via een dieet, willekeurig welk dieet dan ook… maar ja.. volhouden he?? Om maar niet te spreken van zwaar tegenvallende resultaten en ja, dan hou je het ook niet vol. Althans ikke niet. Afvallen, bijkomen, jojojojo… het gaat maar door…

Ik ben nu op een punt gekomen dat ik denk: NU of NOOIT MEER!! NU of … iets anders verzinnen: EEN MEDISCHE INGREEP??? Pfff… shocking! Ja, ik vind het shocking!!

Even heel eerlijk: Ik heb geen moeite met mijzelf. Ik voel me zeker niet VEEL te dik. Ik kleed me leuk, verzorg me goed en ik vind dat ik er best goed uitzie. Mijn zelfbeeld valt eigenlijk best mee. Ik geniet van het leven en van het samen zijn met mijn vriend en ik schaam me totaal niet om bijvoorbeeld naakt te zijn. Ik ga graag naar een sauna! Ik schrik alleen altijd als ik op foto’s sta, maar ik bekijk mezelf gerust in de spiegel. Mijn bloedonderzoek van afgelopen jaar was ook gewoon goed, geen gekke dingen, geen afwijkingen, geen suiker, geen cholesterol. Ik voel me niet topfit, maar ik voel me zeker ook niet waardeloos.

Maar ja, de cijfers liegen er niet om: Ik ben te dik! En dat is niet gezond. En ik wil eigenlijk toch wel graag gezond heel oud worden. En kilo’s verliezen wordt alleen maar moeilijker. Maar ik wil graag minder kilo’s meeslepen en waarschijnlijk voel ik me daarna gewoon nog beter als nu! Sporten, alleen maar gaan sporten is niet de oplossing. En zeggen: OK, dan maar niet meer snoepen en geen alcohol meer, ja, dat helpt, heel even… tot ik weer zin heb in chocolade… of een glas ’43’. En eerlijk is eerlijk: het helpt niet om alleen maar streng te zijn voor jezelf… Nee, dan is er niets meer van genieten over en dat vind ik toch wel erg belangrijk.

Via een vriendin met een darmprobleem, die dan meteen haar overtollige kilootjes aanpakt, ben ik in aanraking gekomen met GOK (Grip op Koolhydraten). Ik had het idee om net als haar via de diëtiste aan de slag te gaan, maar ja, ik kom slechts voor enkele uren vergoeding in aanmerking. Op de website van de betreffende diëtiste stond een verwijzing naar de boeken van Yvonne Lemmers en zo… heb ik besloten om nog 1 poging te doen om er zelf op eigen kracht iets aan te gaan doen… … heel dapper, zei ze dat…

Ik vind het trouwens te bizar en gek voor woorden dat ik niet in aanmerking kom voor een gezonde begeleiding van een diëtiste. Ik kan wel ‘zomaar’ een verwijzing krijgen voor een gastric bypass, beslist een peperdure operatie en vooraf en achteraf nog veel meer superdure begeleidingsuren om je ‘gezond’ op weg te krijgen. Al met al zal dat veel meer per jaar kosten dan een gezonde begeleiding van een diëtiste… Echt bizar… Maar goed, daarom dus de keuze om het op eigen kracht te gaan doen. Hopelijk met heel wat steun van links en rechts en boven en beneden. Want hoe meer positieve reacties, hoe beter het vol te houden zal zijn!!

Wat is GOK-ken?

  • Koolhydraatbeperkt eten, níet koolhydraat-arm!!
  • Ik start in fase 1: 2 maaltijden met minder dan 5 gram koolhydraten per maaltijd en 1 maaltijd mét koolhydraten (mijn koolhydratenuurtje).
  • Het kan ook zijn dat ik mijn derde maaltijd zonder koolhydraten nuttig, net waar ik zin in heb.
  • Mijn koolhydratenuur is altijd in balans met 1/4 eiwitten & vetten, 1/4 (groene) groenten, 1/4 fruit (belangrijk om te eten!), 1/4 overige koolhydraten (aardappelen, rijst, of een appelflap of zoiets).
  • Ik eet alleen maar echt eten, geen lightproducten of kunstmatige zoetstoffen en zeker geen shakes of repen.
  • Ik ga proberen de E-nummers te vermijden!!
  • Ik eet 3 maaltijden per dag met alleen een koolhydraatarm tussendoortje als het nodig is.
  • Ik ga voor lekker en gevarieerd eten. Ik heb heel veel vrijheid om zelf recepten te bedenken en ik haal mijn inspiratie uit de kookboeken van GOK.
  • Ik drink 6 glazen water per dag (ongeveer 1,5 lt), naast wat koffie en thee.
  • Verder zal ik niet veel andere dingen drinken, misschien af en toe een glas alcohol, welke ik volgens de lijst beperkt mag drinken.

Ik heb een aantal boeken van GOK om me te helpen. Ik heb ook een ingrediëntenlijst om me te ondersteunen, zodat ik snel dingen kan opzoeken. En ik heb een ‘eetdagboek’ om de dingen bij te houden. Ik denk dat het zo moet lukken, toch??
Ik hou van lekker eten en dat hoef ik niet op te geven. Ja… ik moet wel het eten van pasta opgeven, maar als ik de pasta beperk (tot 1/4) en dan geniet van alle andere dingen die ik in de pasta doe, dan kan ik ook dat eten!! Kortom, ik ga voor lekker en gezond. En dan hoop ik dat ik langzaam en gestaag de goede kant op ga. Dat ik het kan volhouden en dat er een nieuwe IKKE op komst is.

Een leuk weetje: Ik heb nu een week als voorbereiding gehad, ben aan het lezen geslagen en wilde eigenlijk ergens in augustus beginnen. Maar vanmorgen heb ik de knop omgezet!! Vanmorgen ben ik begonnen met GOKken en nu is het dus eigenlijk best wel een beetje spannend 🙂